Triathlon

Buitenzwemmen in de winter ’20/’21 – Suzanne van Gelder

Begin maart van dit jaar lag ik voor het laatst in het zwembad. Daarna heb ik maanden niet gezwommen en pas eind mei ben ik het buitenwater ingedoken. Als snel leek het een reële mogelijkheid dat de zwembaden in de koude wintermaanden weer dicht zouden gaan. Zwemmen zou dan wederom niet kunnen. Buiten blijven zwemmen was natuurlijk een alternatief, maar eigenlijk stopten we daar altijd half september mee, na de Tri-Ambla – de cross triathlon op Ameland.

December is inmiddels aangetikt en we zwemmen nog steeds met een groepje enthousiastelingen in het buitenwater. Ja, het is koud, maar het is ook heerlijk om te doen. Het geeft echt een kick!

Wat is nodig voor zwemmen in koud water?

Allereerst is het belangrijk dat je nooit alleen zwemt. Zomers is dat eigenlijk al de regel, maar in de winter wordt het echt belangrijk, want onderkoeling ligt op de loer. Dus daar lag uitdaging één: mensen enthousiast maken. Dat is ruimschoots gelukt, want je hoeft nooit alleen!

Eind augustus ben ik begonnen met koud afdouchen, om alvast te wennen aan koud water. Vooraf leek het mij een gruwel, maar na een week was ik al gewend. Nu is het routine en ik ben ervan overtuigd dat het mijn bloedcirculatie heeft verbeterd, want ik heb het veel minder snel koud en warm ook sneller weer op na een koude sportactiviteit.

Daarnaast is kleding belangrijk. Zomers zwemmen we meestal in een wetsuit, maar in de winter is dat niet genoeg. Ik ben begonnen met een dubbele badmuts met vette watten in de oren. Ook heb ik een dikker wetsuit aangeschaft plus neopreen handschoenen en sloffen. De extra badmuts is inmiddels vervangen door een neopreen cap. Afkoeling gebeurt voor een groot deel via het hoofd, dus het is belangrijk om die zo goed mogelijk te beschermen. Stap voor stap werden de extra kledingstukken en laagjes toegevoegd de afgelopen maanden.

Tevens zwemmen we allemaal met een safety boei, een knal oranje (of roze) opblaasbare boei die je om je middel vastmaakt en die vervolgens achter je aandrijft. Super praktisch om elkaar goed te kunnen zien en mocht je kramp krijgen, kun je er op leunen waardoor je makkelijker boven water blijft. Daarbij kun je ook je autosleutels erin stoppen en mooi drooghouden, altijd handig.

Zaterdag 5 december is de watertemperatuur inmiddels gedaald tot 7 graden, buiten is het 3 graden, maar een warm zonnetje compenseert dat allemaal. We zwemmen in een paar kleine groepjes – Corona proof, de tempo’s op elkaar afgestemd, zodat we zo min mogelijk hoeven te wachten, makkelijk koppen kunnen tellen en de afstand kunnen afstemmen op de duur in het water. We zwemmen nog steeds tussen de 35 en 40 minuten, maar langer is niet meer verstandig. Na afloop hebben we heerlijke warme chocolademelk en thee met banketstaaf en speculaasbrokken. Onszelf even verwennen, we hebben immers genoeg calorieën verbrand. Nog even kletsen en hup, naar huis, weer lekker warm worden!

De komende maanden zal het water nog verder afkoelen. De extra dikke kleding ligt al klaar. Dikkere handschoenen en sloffen (die eigenlijk bij het duiken gebruikt worden) en een heerlijk warm vest met nek en cap, samen met een pot vaseline voor op het gezicht. Op naar januari!

PS. Inmiddels is het eind december, de zwembaden zijn dicht, maar buiten zwemmen kan gewoon. De watertemperatuur is nu 5,5 graden. De extra kleding beschermt voldoende en nog steeds zwemmen we de hele ronde een- of tweemaal per week. Soms met een zonnetje, soms met rijp op de bomen in een sprookjesachtige mist. Mist betekent navigeren met een nieuwe dimensie, langs de kant aangezien de standaard oriëntatiepunten niet meer zichtbaar zijn. Zolang het water niet dichtvriest blijven we hiervan genieten!